מחדל משטרתי – רצח או התאבדות ?

טופס צור קשר

מחדל משטרתי, רצח הופך להתאבדות?

20/06/2011

הרב משה טלבי, בן 54, אב לשבעה, סב לארבעה, בעבר רב צבאי בקבע (רס"ן) של אוגדה 36 בגולן, שהתגורר בישוב חיספין שברמת הגולן, נמצא לפני כשלושה חודשים (23.03.11) סמוך לשערי הישוב רבבה שבשומרון, כשהוא ירוי בראשו ואקדחו לצידו. רכבו נמצא בסמוך לזירה, כשהוא מונע ואורותיו דולקים. הוא היה בדרכו לישוב רבבה על מנת לבקר את נכדתו הצעירה שנולדה רק 4 שבועות לפני כן.

משפחת ההרוג ומקורביו הביעו את טענותיהם כי מדובר בפיגוע רצחני. לעומתם, גורמי החקירה במשטרה קובעו נחרצות כי מדובר בהתאבדות. ראוי לציין שחקירת המשטרה מעוררת פליאה, שכן המשטרה "חקרה" את האירוע 20 דקות בלבד ומיד מיהרה והוציאה הודעה כי מדובר בהתאבדות.

הראשון שנקלע לזירה, הוא נהג רכב מסחרי שנסע על ציר התנועה הראשי, הבחין ברכבו של המנוח כשהוא חונה באלכסון בצורה שעוררה את חשדו, חזר בנסיעה לאחור ואז הבחין בגופת המנוח. אותו בחור, צילם גם תמונה של הרב טלבי רגעים ספורים אחרי מותו באמצעות מכשיר הטלפון הנייד שלו. בתמונה המנוח מצולם כאשר הוא שוכב על הקרקע, ידיו תחת גופו ואקדחו מונח מצד שמאל וזאת למרות שפצע כניסת הקליע בראשו נמצא דווקא בצד ימין (פצע היציאה מצד שמאל).

פניו של הרב טלבי נמצאו חבולות ושרוטות באופן קשה גם באזורים פנימיים כמו ארובות העיניים, דבר המעיד כי נחבל בפניו באופן יזום ולא כתוצאה מנפילה אקראית. בסמוך לזירת המוות נמצאו 6 תרמילים בשני מקבצים – 4 תרמילים על הכביש ועוד 2 סמוך לגופתו של הרב טלבי. בנוסף לשני תרמילים אלו, נמצא כדור אחד שלם, היינו תרמיל + קליע. אקדחו של טלבי נמצא לצידו בסמיכות לראשו וכאמור משמאל לגופה, למרות העובדה כי הרב טלבי ימני ולמרות שפצע כניסת הירי גם הוא מימין. האקדח מוקם בזירה בצורה מסודרת כשהקנה לכוון הרגלים וידיו של הרב טלבי נמצאו שתיהן מתחת לגופו. מעבר לכל תמיהות אלה, שמלמדות בהכרח על ביום הזירה, עובדה מהותית היא, שכלל לא נמצאו התזות דם בסביבת הגופה בכלל ועל ידיו של טלבי בפרט וכל זאת למרות שעל האקדח עצמו כן נמצאו טיפות ומריחות דם על הצינה (הקנה), שמורת ההדק וההדק. עניין זה למעשה סותר את טענת ההתאבדות בצורה חד משמעית.

יותר מכך, גם "ניקיון" של הזירה מהתזות דם, שכן למעשה דמו של המנוח נאגר רק מתחת לגופו ומבלי שימצאו בזירה התזות דם אופייניות לירי מסוג זה, מלמדים בהכרח על כך שהמנוח נורה בשכיבה כשראשו צמוד לקרקע.

עניין מהותי נוסף בתיק טלבי הוא קיומם של שני ממצאים קריטיים והם תמונות סטילס מזירת האירוע, שצולמו ברגעים הראשונים של מציאת הגופה וכמו כן סרט מצלמת האבטחה של שער הישוב, אשר צופה על צומת רבבה הרחוקה כ-120 מטרים בלבד. על אף איכות הוידאו הירודה יחסית, אין ספק שקובץ מצלמת האבטחה שופך אור על התנהלות הצומת ועל רצף אירועים שקדמו לאירוע והיו חייבים להיבדק.

תמונות הסטילס אפשרו ללמוד פרטים רבים על הזירה כגון: מיקום ותנוחת הגופה, מיקום הקליעים, מיקום האקדח וצורת הנחתו, החוסר בהתזות דם כתוצאה מהירי, ניקיון ידיו של טלבי מסימני דם וכמו כן סימני הדם הרבים שנמצאו על האקדח ועוד. כל אלו עמדו לפתחם של חוקרי המשטרה ויש בהם על מנת ללמד על מהלך האירוע והבנת הזירה שזועקת ראיות רבות המעידות על אירוע פלילי – רצח !

בתכנית התחקירים של ערוץ 2 – '360', ששודרה ביום שני 20.06.11 הוצגו עדויות מהן עולים ספקות רבים לגבי מקצועיותה של חקירת המשטרה ולגבי אמינות מסקנותיה.

כותב המאמר:

דורון בלדינגר, מהנדס, מומחה וידאו וסאונד לתחום החקירות והמשפט הפלילי.

השתתף בחקירת תיק הרצח מטעם משפחת המנוח.

מאמרים נוספים

סינון רעשים מהקלטה
תחומי מומחיות

סינון רעשים מהקלטה

באמצעות ציוד אולפן משוכלל, תוכנות ייחודיות וניסיון רב בתחום, אנו מבצעים פעולות לסינון רעשים ושיפור איכות השמע בהקלטות שהוקלטו בתנאים קשים. זאת על מנת שיוכל בעל הדין לפנות עם הקלטות אלה למשרדי תמלול ולהוציא את מרב המלל שנאמר ע"י הדוברים בהקלטה. כל זאת כמובן תוך שמירה על אותנטיות קובץ המקור.

להמשך קריאה »
מדיניות ענישה - שיקול דעת שיפוטי ובעיית חוסר האחידות בגזר הדין.
מאמרים

מדיניות ענישה – שיקול דעת שיפוטי ובעיית חוסר האחידות בגזר הדין.

מאמר בעניין שיקול הדעת הרחב, אשר עומד בפני שופטי ביהמ"ש בבואם לגזור את עונשו של נאשם שהורשע בפלילים. ההבדלים המשמעותיים בין פסקי דין ידועים יותר וידועים פחות, משתי נקודות מבט: מיחד משפחת הקורבן, אשר טוענת כי דמו לא פחות סמוק מדמו של קורבן מקושר אחר ומאידך טענת הנאשמים לחוסר אחידות בענישה ואפליה בינם לבין נאשמים אחרים.

להמשך קריאה »
יעוץ והדרכה
תחומי מומחיות

יעוץ והדרכה

א. יעוץ טכני ופתרונות יצירתיים בהגדרת מערכי צילום והקלטה, מערכות טמ"ס ואבטחה (וידאו וסאונד) הכוללות מצלמות גלויות וסמויות, מקרופוני שטח ומערכות הקלטה.
ב. יעוץ והדרכה בענייני הקלטות סאונד כולל סימולציות תישאול ומשחק תפקידים במהלך שיחה, על מנת למקסם את תוצאות הלקוח הן בשמירה על דיסקרטיות והן בהשגת המידע.

להמשך קריאה »
הרהורים על צדק - מדיניות הענישה ושיקול הדעת השיפוטי בגזירת הדין
מאמרים

הרהורים על צדק – מדיניות הענישה ושיקול הדעת השיפוטי בגזירת הדין

18/06/2013

על שיקול הדעת השיפוטי הרחב שעומד בפני שופטי ביהמ"ש בבואם לגזור את עונשו של נאשם, שהורשע בפלילים, תוך ציון דוגמאות מפסקי דין המצביעים על הבדלים משמעותיים אלו המביאים לחוסר שוויון בענישה ואיך כל אילו מביאים את האזרח אשר נושא את עיניו למוצא פסיקתו של ביהמ"ש לשוב ולהרהר בתקווה ובכאב הרהורים על צדק.

להמשך קריאה »
וידאו - שיפורי איכות והמרות קבצים
תחומי מומחיות

וידאו – שיפורי איכות והמרות קבצים

באמצעות ציוד אולפן ייחודי ומשוכלל, אנו מבצעים שיפורי איכות להקלטות וידאו המתקבלות ממקורות שונים (בהירות, חדות וצבע), מבצעים המרות וידאו אנלוגי ודיגיטלי לפורמטים שונים 1:1 למקור ותוך שמירת המקור.
לכידות תמונות סטילס מוידאו מתבצעות ברמת ה-Frame, ברזולוציה של 1/25 שנייה.

להמשך קריאה »