סערה ביטחונית בעקבות צילום סרטון בבית ראש הממשלה

טופס צור קשר

ניתוח הסרטון של מושיק גלאמין בביקורו בבית ראש הממשלה עם שרה נתניהו והסערה הציבורית / ביטחונית שבאה בעקבותיו, לאחר שפורסם אמש (16.02.15) ברשת ובתקשורת.

מאת: דורון בלדינגר, מהנדס ומשפטן (B.Tech , LL.B), מומחה לראיות מוקלטות ומשפט פלילי.

מבלי להתייחס כמובן לסרטון ברמה הרכילותית או תעמולתית שלו, שהרי מבחינה זו אפשר שהוא אפילו משרה על הצופה הרגשת אי נוחות כזו או אחרת ולכן אולי זו הסיבה שלא מצאתי בו משיכה או טעם לצפייה, עד אשר התקשרו אלי מצוות התוכנית של יאיר ניצני בגל"צ וביקשו את התייחסותי לרעש התקשורתי שמעלה סרטון זה, דווקא מבחינת טענותיו של ראש המוסד לשעבר, מר יובל דיסקין, אשר טען כי מדובר בפרצת אבטחה חמורה.

התבטאויותיו של דיסקין בעניין זה התפרסמו בפייסבוק, כמו גם ב-ynet בכתבה נרחבת, בה נטען בין השאר כי הסרטון מעורר גם סערה ביטחונית. שבסרטון מוצגים חדרי המשפחה, הכניסות לבית, מקום משובו של ראש הממשלה ועוד. יובל דיסקין צוטט מפוסט שפרסם בדף הפייסבוק: "כל ארגון מודיעין זר או ארגון טרור – היו משלמים הון עתק על מנת להשיג את כל הפרטים האלה".
האמנם?

זה נכון שמראים בסרטון בעיקר את הריהוט וקירות הבית ואת הליקויים השונים, אם בצביעה או בקילופים כאלה ואחרים בקירות ו/או בדלתות ובארונות, אך בין זה לבין פרצות באבטחה, נראה שהמרחק הוא רב.

נהפוך הוא, למי שיצפה בסרטון בדקדקנות, ניתן לשים לב שלא באמת מראים ונותנים לצופה ללמוד את הדרך ו'או את הקשר בין החדרים.

לאורך כל הסרטון (באורכו המלא כ-15 דקות) הצופה לא יכול באמת ללמוד על הקשר בין החדרים, או איזה חדר נמצא באיזה מקום, או דרך איזו דלת צריך להיכנס בכדי להגיע לכל חדר.

שימו לב שגם כשמראים את המבואה – הדלתות מסביב סגורות.

כך למשל בולט מאד בנקודות הבאות:

בדקה 8 של הסרטון – כשמושיק שואל: "מה זה החדר הזה בסוף?" ושרה מציגה את החדר של רוה"מ שנמצא בקצה המסדרון…

לא באמת מראים לצופה את הדרך לשם, יש חיתוך וקפיצה בעריכת הסרט והצופה כבר נמצא עם מושיק ושרה בתוך החדר.

(נקודתית לעניין זה ראוי לדייק ולציין, שהיה מקום להקפיד על חיתוך הצילום בנקודה זו ולחתוך גם את הפריים ש"ברח" בעריכה, בו אפשר לראות חצי מסדרון. אבל, שוב, דומני שספק רב לגבי ה"מידע" שפריים כזה יכול לתרום למי שאין לו כל ידע קודם ונוסף לגבי הסדרי האבטחה בבית רוה"מ ואינו יודע את דרך ההגעה עד לאותו מסדרון).

גם כשיוצאים מהחדר לכיוון הגינה בחוץ, בתזמון 10:12 , יש קפיצה והצופה לא רואה את הדרך החוצה.

בדקה 10:28 של הסרטון – שרה אומרת: "זה המקום שבו רוה"מ מקבל קצת אויר",

ניתן לשים לב שלא באמת רואים איפה זה נמצא ביחס לבית… גינה קדמית ? אחורית? פנימית?

זה ממש לא מצב בו אפשר למפות את בית ראש הממשלה, כמו שמנסה אולי דיסקין להציג.

ניתן לשים לב בצילומים (החל מדקה 10:23) , שגם כאשר מראים בסרטון צילום בזווית רחבה, לא מראים את הקו שמעל הפרגולה, ואז הרי קשה ללמוד איך בנוי הבית ואיפה נמצאת הפינה החיצונית הזו ביחס לכלל המבנה או השטח.

ניתן לשים לב לקפיצה בתזמון 10:28 ובמיוחד לקפיצה הבולטת הנוספת בעריכה בתזמון 10:33. בהם נראה גלוי לעין שמקפידים שלא להראות זווית רחבה.

בדקה 10:50 של הסרטון – שומעים את שרה אומרת: "כאן עומדים כל העיתונאים" – אך לא מראים לצופה היכן זה בדיוק.

גם כשמושיק ושרה עוברים לאותה "גינה שאין בה דשא" שוב, לא ניתן לאתר את המקום ביחס למבנה (גם אם ניתן לראות ברקע "בקתת עץ" עם גג בהיר (אפרפר) שלא ברור איך היא קשורה בנוף השטח של בית ראש הממשלה).

בדקה 11:40 עוברים למטבח – שוב בקפיצה.

בדקה 14:40 מושיק אומר: "ואם תלווי אותי החוצה…" והופ, הם בחוץ.

גם כעת, הצילום הוא צילום בתקריב ואין הצגה כללית של הכניסה.

גם כששרה אומרת : "תזהר על הדלת שלא תישאר לך ביד" לא מראים בצילום את הכניסה ו/או את המרחקים שבין השער ממנו יצא מושיק ו/או את סידורי האבטחה שבדרך.

נראה שלכל אורך הסרט עניין ה"מיקומים" ו/או "מיפוי" שטח הבית דווקא מוקפד מאד!!!
דומני שמי שלא מכיר מראש את בית ראש הממשלה מבפנים ואת שטח הבית, לא יוכל ללמוד אותו דרך הסרטון הזה.

עם כל הכבוד לדבריו של דיסקין, שמגיע מעבר בטחוני עשיר ומשמעותי ביותר, דומני שהדברים מקצינים את המצב יתר על המידה. אין ספק שקורא תמים הנחשף לכתבה כפי שפורסמה ב-Ynet, עלול לחשוב שנפלו כאן השמים, שנפרצו הסדרי האבטחה בבית רוה"מ. אך אם יבחן את הסרט בחינה מדוקדקת יגלה שלא כצעקתה.

זה נכון שרואים בסרט: דלתות, חלונות, קצת מתוך החדרים, ריהוט, אביזרים ומכשירים ואפילו בנקודה מסוימת נקודות חיבור לטלפון, זה נכון שהסרט הזה אולי יכול אפילו ליצור אווירת אי נוחות בקרב הציבור ברמה הרכילותית או ההתנהלות הציבורית של הזוג נתניהו ובמיוחד לאור החדשות סביב התנהלותם, כפי שבאה לידי ביטוי בתקשורת בתקופה האחרונה. אך בין זה לבין הטענות על "פרצות אבטחה ברמה שכל ארגון מודיעין זר או ארגון טרור – היו משלמים הון עתק על מנת להשיג את כל הפרטים האלה…."

לדעתי, יש כאן אולי רק קרב פוליטי קטנטן ולא יותר.

אולי באמת מדובר ב"מלחמות פוליטיקאים" של תקופת בחירות, בספינים שהם בבחינת רעש תקשורתי חולף ולכן אציע שכל מי שנבהל מהתיאורים האלה שעולים ברשת, שפשוט יצפה בסרט בעצמו.

בסופו של יום ברור לכל, שמדובר בבית מאובטח וסביר שגם מצויד במערכות צילום ואבטחה רבות ומתקדמות ובנוסף שיש בו גם סדרי אבטחה מוקפדים שאף לא אחד מהם ניראה בצילום.

זו כנראה הסיבה לכך שמבנה הפריים המצולם נראה מוקפד כל כך, שהסרטון ברובו מציג צילומי תקריב (Zoom In) דווקא.

גם כאשר הצלם כבר פותח זווית רחבה יותר (Zoom Out), הצגת הפריים היא מוגבלת ואם השוט ממשיך ומתרחב, אז הוא מיד נחתך בעריכה.

זה יכול להזכיר את אותה התנהלות שזכינו לראות במלחמת המפרץ, עת נפלו טילים על ישראל. בתחילה היו מראים בתקשורת את אזורי הנפילות ורק כשהבינו כי המידע המצולם מסייע בידי כוחות האויב "לחשב מסלול מחדש" ולשלוח את הטילים הבאים כשהם ממוקדים יותר אל המטרות, רק אז ניתנה ההוראה להפסיק לצלם את אתרי הנפילות ברמה שחושפת את הציבור לפגיעה. מאותו רגע התקשורת העבירה את התמונות של הנפילות בתקריב וללא הנוף הסביבתי שמסגיר את מיקומן המדויק.

דומני, שכך גם כאן. ניתן להתרשם כי גם סרט זה נערך, כשהוא מציג רק את ה"נפילות" שבתוך בבית ראש הממשלה, נפילות של טיח וצבע, קילופים בקירות, ליקויים בריהוט וכדומה. אך בין זה לבין פרצה באבטחה, דומני שהמרחק הוא רב.

הקישור לכתבה שפורסמה ב-Ynet

https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4627358,00.html

הקישור לראיון שלי בתוכנית של יאיר ניצני בגל"צ, כפי ששודר ביום 17.02.15 בשעה 6:25

מאמרים נוספים

מדבר שקר תרחק
מאמרים

מדבר שקר תרחק

26/09/2011

בבית המשפט האיסור הוא אף חמור יותר – מדבר שקר תרחק, לא רק שאסור לשקר, אלא שחייבים להתרחק מכל דבר שעלול להיראות כמו שקר או להביא לידי שקר. בית המשפט חייב להיות מקום של אמת צרופה. אבל כנראה שמימרה זו לא חלה על אלה שאמונים על שמירת החוק והסדר, הינו המשטרה והפרקליטות.

להמשך קריאה »
מחדל משטרתי – רצח או התאבדות - תיק טלבי
מאמרים

מחדל משטרתי – רצח או התאבדות ?

20/06/2011

משפחתו של הרב משה טלבי לא מקבלת את קביעת המשטרה כי המנוח התאבד, פונה למומחים וחוקרים פרטים, פותחת את קברו של המנוח וביחד איתו נפתחת גם תיבת פנדורה גדולה של מחדלי המשטרה שבחרה לסגור את התיק כאירוע התאבדות לאחר "חקירה" של 20 דקות בלבד.

להמשך קריאה »
תתכוננו לקיץ של מעצרים
מאמרים

תתכוננו לקיץ של מעצרים

25/06/2012

רגע לפני שתהפכו את הסלולרי שלכם לטייפ מנהלים, חשוב שתדעו.
השרות 90* יכול להוות אולי אלטרנטיבה למקרה "אין ברירה", אך זה לא פתרון לצורכי הקלטה, שישמש כנשק יום הדין ויעזור לכם בשלב ההוכחות בביהמ"ש.

להמשך קריאה »
שרותי צילום מקצועי להוכחת נזקים ותיעוד שיחזור
תחומי מומחיות

שרותי צילום מקצועי להוכחת נזקים ותיעוד שיחזור

צילום מקצועי להוכחת נזקים, מקובל בתיקים כגון: תביעות ביטוח, רשלנות רפואית, ליקויי בנייה, שריפות וכדומה.
הפקת סרט שחזור זירה מקובל בתאונות דרכים, שריפות ותיקים פליליים מורכבים.
אנו יוצאים לשטח ומצלמים שיחזור של הזירה, לאחר שניתחנו אותה עפ"י מצלמות אבטחה וראיות שונות שקיבלנו. אנו מפיקים סרטון שיחזור זירה אשר מבהיר נקודות שנויות במחלוקת וזה מוגש לביהמ"ש ביחד עם חוות דעת המומחה.

להמשך קריאה »
הדם אותו דם, ההבדל הוא באדם.
מאמרים

פטירתו של החוק בישראל

26/05/2011

לאחר כשלושה חודשים, בג"צ החליט לדחות את העתירה שהוגשה בעניין תיק הרצח של תאיר ראדה ז"ל, למרות שבפועל לא הפרקליטות ולא בג"צ מצאו לנכון להשיב לגופו של עניין על אף אחת מהטענות הרבות שעלו בעתירה.

להמשך קריאה »
למה שמדינת ישראל תערער על תחושותיה של אמא המזהה את בנה בוידאו החמאס?
מאמרים

למה שמדינת ישראל תערער על תחושותיה של אמא המזהה את בנה בוידאו החמאס?

מיד עם פרסומו של סרטון החמאס, בו מראים לראשונה את אברה מנגיסטו, השבוי בידיהם כבר 8.5 שנים, התחילו הדעות החלוקות, הספקולציות, מקדמי האג'נדות והמומחים השונים לבחוש. כל ערוץ תקשורת, יצא עם כתבת תחקיר משלו ונראה כאילו המכנה המשותף לכולם, הוא הספק, או אולי יצירת הספק במכוון, בשאלה: האם אכן מדובר באברה מנגיסטו או באחיזת עיניים?

להמשך קריאה »