פטירתו של החוק בישראל

טופס צור קשר

26/05/2011

מה הייתם מצפים מבג"צ שקיבל עתירה על כיווני חקירה בנוגע לבני נוער שקשרו את עצמם לזירת רצח שהתרחש בבית ספר ובזמן בו בוצע. לאיזה החלטה הייתם מצפים, כאשר מונחים לפתחו של בג"צ עשרות רבות של ראיות, עדויות וממצאים שלא מוצו או הוזנחו ולא נחקרו כלל.

ההגיון הבריא זועק "האמת קודמת לכל".

אז מסתבר שלא,

מסתבר שהמערכת הייתה חייבת להגן על עצמה.

אחרי שהתיק עבר כל כך הרבה מערכות, אי אפשר לבוא עכשיו ולהודות טעינו !

47 חוקרי משטרה בצח"מ, שהשקיעו מאמצים רבים בהוצאת הודאה מחשוד במקום להתעמק יותר בחקר הממצאים.

צוות נרחב של פרקליטים ופרקליטות שעמל על כתב האישום.

2 תובעות בשם מדינת ישראל, שנלחמו כלביאות להשגת הרשעה.

מח"ש שדחתה על הסף תלונה ולא בדקה כלל את הטענות לזיוף הראייה היחידה כנגד הנאשם, כי: "התלונה עלולה להסיג את גבולה של הערכאה השיפוטית המוסמכת".

3 שופטים, שהרשיעו אדם על סמך הודאה ושחזור בעייתיים בלשון המעטה, כאשר יש בנמצא עשרות ראיות ביולוגיות שאף אחת מהן לא קושרת אותו לזירה (ד.נ.א. זר, 64 תביעות אצבעות, כ-100 שערות, ש-15 מהן ארוכות בידה השמאלית של המנוחה), עקבות נעלים זרות בדם שתיעדו בין השאר מסלול בריחה לתא סמוך ועוד). אבל זה כמובן לא מעורר את הספק הסביר, כאשר ניתן להשתמש בראיה מסייעת מזוייפת.

ערר למח"ש, שנדחה גם הוא לאחר המשפט, כי בית המשפט אמר את דברו , וכך נכתב: "לאחרונה ניתנה הכרעת דין בתיק בה נקבעו קביעות שלפיהן חוות הדעת נושא הערר ועדותו של המומחה התקבלו על דעת בית המשפט", רוצה לומר, זה שחוות הדעת התקבלה עדין לא אומר שהיא לא ראויה לבדיקה חוזרת, כאשר מועלות הוכחות כל כך חד משמעיות כנגדה.

יועץ משפטי שקיבל את העתק הערר למח"ש.

שר משפטים שקיבל את העתק הערר למח"ש.

מבקר מדינה שקיבל את ההעתק של הערר למח"ש וחומר נוסף לגבי הממצאים נוספים המצביעים על כוון חשודים פוטנציאלים – בני נוער.

ואז, לאחר גיבוש כל החומר, שנאסף לאורך כשנתיים של חקירה מעמיקה לפרטי פרטים של תיק הרצח, כשהקו המנחה הוא רק גילוי האמת והמאבק לצדק, הכל הוגש בצורה בדוקה, מוכחת ומפורטת ביותר כעתירה לבג"צ המתפרסת בכללותה על כ-200 עמודים הכוללים תצהירים, תמונות והקלטות.
(להלן: בג"ץ 1451/11 – בלדינגר דורון ואח' נ' היועץ המשפטי לממשלה – מיום 24 מאי 2011 )

בעתירה נכתב והודגש בפירוש, כי אין בכוונת העותרים לנסות ולערער על הרשעתו של זדורוב, אלא להראות שהממצאים מלמדים על מעורבות של אחרים / נוספים ברצח. בעתירה הוגשו שלל ראיות המלמדות על כווני חקירה שלא מוצו.

אך עם זאת, בחר בג"צ בהחלטתו, לקבל דווקא את טענת הפרקליטות לקשר את העתירה עם הכרעת הדין במשפט זדורוב, למרות שלא היה כל קשר בין השתיים ולדחות אותה בתגובה קצרה המתפרסות על כעמוד וחצי ומסבירה בגדול ,שבית המשפט אמר את דברו ובג"צ "לא ישים עצמו בנעליהן של ערכאות אחרות, באופן שישמש אמצעי עקיף להתערבות בהליך פלילי או נסיון להשפיע עליו".

רוצה לומר: אמת או יציב – יציב עדיף !

וזה המקום לציין שבין הממצאים הרבים, שהוגשו לפתחו של בג"צ (ואלו הרי לא פורסמו ברבים ולכן הציבור אינו יודע את גודל העוול), הייתה גם שיחה מוקלטת עם אחת הנערות ששמה נקשר בפרשה. בסוף השיחה, אותה נערה אומרת לבחור שדיבר איתה:

" אבל באמת, עצה שלי: תצא מזה! תצא מהסיפור הזה כמה שיותר מהר, כי זה סתם, באמת שזה סתם.

כי צדק, לא אתה ולא אחרים יצליחו להביא פה !!! "

אין מה לומר – צודקת.

עם כל הכאב והצער, על תוצאת סיומה של דרך ארוכה ומתישה מול כוחות חזקים מאיתנו,

עדיין תקווה בליבי שיבוא יום והאמת תצא בדרך כזו או אחרת לאור,

אני רק מקווה ומייחל, שעד שזה יקרה, לא ינוחו מצפונם ושלוות נפשם של כל אלו שידם הייתה במעל.

אמת יש אחת והיא תאיר לי את דרכי.

התגובה לדחיית העתירה בעיניין רצח תאיר ראדה ז"ל – בתוכנית "מבט שני" – ערוץ 1

מאמרים נוספים

פענוח תאונות מתיעוד והפקת סרט שיחזור
תחומי מומחיות

פענוח תאונות מתיעוד והפקת סרט שיחזור

פענוח וניתוח צילומי זירת תאונה (תאונות דרכים, תאונות עבודה, חבלות וכדומה)…
עפ"י הממצאים שתועדו ע"י המז"פ המשטרתי, או כפי שמצויים בחומר ראיות אשר הוגש בתיק בית המשפט. ניתן ללמוד ולנתח את זירת התאונה מהתיעוד הקיים. ניתוח זה יביא לידי הבנת המתרחש וישמש לצורכי קידום תהליכי חקירה ו/או בדיקת טענות הצדדים במשפט. כשנדרש, ניתן גם לתעד צילום שחזור לצורך המחשת וחידוד תוצאות הבדיקה.

להמשך קריאה »
סמינריון משפטי - זכויות נאשמים וחשודים
מאמרים

סמינריון משפטי – זכויות נאשמים וחשודים

ספטמבר 2014
מחקר משפטי מקיף העוסק בדיון בהרשעות שווא המבוססות על הודאות שווא, אשר מושגות בתרגילים ושיטות חקירה נפסדות, וכל אלו ביחד ולחוד מביאים בסופו של דבר לעיוות הדין ולמשפט מרובה קורבנות, הן קורבן העבירה עצמו והן קורבן המערכת שהרשיעה חף מפשע.
על הבעייתיות והסכנה שבהרשעת חפים מפשע,
על הודאות שווא ואי יכולתו של ביהמ"ש לזהותן,
על הרשעת חפים מפשע, היקף התופעה, הביקורת ודרכים לפתרון ע"י ה"מודל המקביל"

להמשך קריאה »
כוכבית 90 או טייפ מנהלים?
מאמרים

כוכבית 90 או טייפ מנהלים?

2/03/2009

רגע לפני שתהפכו את הסלולרי שלכם לטייפ מנהלים, חשוב שתדעו.
השרות 90* יכול להוות אולי אלטרנטיבה למקרה "אין ברירה", אך זה לא פתרון לצורכי הקלטה, שישמש כנשק יום הדין ויעזור לכם בשלב ההוכחות בביהמ"ש.

להמשך קריאה »
ניתוח וידאו ותמונה
תחומי מומחיות

ניתוח וידאו ותמונה

פעולות ניתוח וידאו ותמונה מתבצעות על חומר שנאסף בזירת הפשע, או זה שהתקבל מבית המשפט או מטעם בעלי הדין או בא כוחם. המטרות העיקריות בפעולות אלו הן:
א. לשפוך אור על אשר התרחש בזירה ולהגיע לממצאים העוזרים בקידום החקירה.
ב. לצורך בדיקת אותנטיות של החומר (צילומים / הקלטות) מבחינת קבילותו המשפטית לשמש כראייה עפ"י דיני הראיות.

להמשך קריאה »
סינון רעשים מהקלטה
תחומי מומחיות

סינון רעשים מהקלטה

באמצעות ציוד אולפן משוכלל, תוכנות ייחודיות וניסיון רב בתחום, אנו מבצעים פעולות לסינון רעשים ושיפור איכות השמע בהקלטות שהוקלטו בתנאים קשים. זאת על מנת שיוכל בעל הדין לפנות עם הקלטות אלה למשרדי תמלול ולהוציא את מרב המלל שנאמר ע"י הדוברים בהקלטה. כל זאת כמובן תוך שמירה על אותנטיות קובץ המקור.

להמשך קריאה »
מעבדת קול
תחומי מומחיות

מעבדת קול

בדיקות אותנטיות של הקלטות שמע וכמו גם בדיקות להשוואת קול וזיהוי של דוברים בהקלטה, הפכו לאחד הנדבכים החשובים בבדיקת ראיות מוקלטות (שמע).

באמצעות ציוד אולפן ייחודי ומשוכלל, תוכנות ייחודיות וניסיון רב בתחום, אנו מבצעים בדיקות אותנטיות לאיתור עריכה ו/או התערבות בהקלטות שמע וגם בדיקות להשוואת דוברים בהקלטה ע"י מערכת "מנוע זיהוי דובר" ביומטרית.

להמשך קריאה »