דילוג לתוכן

האזנת סתר – מה מותר ומה אסור?

02/06/2008

על מנת שהקלטה תוגדר הקלטה חוקית, ולא תיכנס תחת ההגדרה "האזנת סתר בלתי חוקית", על ההקלטה להיות מבוצעת כאשר לפחות אחד מן המשתתפים בשיחה מודע לביצועה ומסכים לקיומה.

מאת: דורון בלדינגר, מומחה לראיות מוקלטות ומשפט פלילי.

החוק קובע, כי האזנת סתר היא מצב בו מבוצעת "האזנה ללא הסכמה של אף אחד מבעלי השיחה".

המובן המילולי של האזנת סתר הינו, כאשר מאזינים לשיחה בין שניים או יותר גורמים, מבלי ידיעתו של לפחות אחד מהצדדים לשיחה, הו אז ההקלטה נחשבת להאזנה / ציטוט באמצעות מכשיר. מדובר לא רק במעשה אסור אלא בעניין שמהווה עבירה פלילית ומשפטית.
במדינות שונות קיים חוק שונה לגבי המותר והאסור בנושא האזנות סתר, בעניין הקבילות המשפטית של האזנת סתר והעונש החל על מפר החוק.  

בישראל, תקנת החוק בנושא האזנות סתר נקבעה בחוק האזנת סתר, התשל"ט 1979.
קבלת ראיות משפטיות של האזנת סתר והעונש עליה (אשר מופיע בחוק עונשין) הוא חמור (5 שנות מאסר).
בהגדרות שבפרק א' לחוק, מופיעות שתי הגדרות מהותיות להבנת המותר והאסור:
"האזנה" – האזנה לשיחת הזולת, קליטה או העתקה של שיחת הזולת, והכול באמצעות מכשיר.
"האזנת סתר" – האזנה ללא הסכמה של אף אחד מבעלי השיחה.
כלומר החוק קובע, כי האזנת סתר נחשבת אסורה רק אם בוצעה ללא ידיעה או הסכמה של אף אחד מבעלי השיחה. כלומר, גם אם ההאזנה בוצעה ע"י מכשיר , או אם השיחה מוקלטת כשלפחות צד אחד לשיחה, יודע על ביצוע ההקלטה, הרי שהדבר מותר וכבר לא נכלל במסגרת האזנת סתר (גם אם מדובר במקליט עצמו שמודע להקלטה ובתנאי שהוא נכח פיזית בשיחה לכל אורכה).

לסיכום: האזנת סתר היא "האזנה/הקלטה ללא מודעות/הסכמה של אף אחד מבעלי השיחה". אדם המקליט שיחות טלפון ו/או פגישות, כאשר הוא או משהו מטעמו הינו צד פעיל בשיחה, הרי שהדבר מותר וקביל מבחינה משפטית.

מה קורה אם חומר שהושג בצורה לא חוקית?

חומר שהושג כתוצאה של ביצוע האזנת סתר לא חוקית, אינו קביל בביהמ"ש, אלא רק במספר מצבים קיצוניים המפורטים בחוק. כמו כן יש להקפיד על ביצוע הקלטת השיחה במכשור מתאים העומד בהגדרות החוק לעניין אותנטיות ההקלטה (כמו למשל, שהמכשיר פעל כהלכה, שההקלטה רציפה לכל אורכה וכדומה). 

הקלטת שיחות בעסקים:

בהתאם לכל האמור לעיל, ניתן להקליט שיחות טלפון ופגישות מבלי לעבור על החוק ולהשתמש בהקלטות לצורך שיפור הפעילות העסקית.
לדוגמא שני שימושים עיקריים:
א. הגנה על העסק ומניעת אי הבנות: ע"י תיעוד הסיכומים וההסכמים שהושגו בשיחת טלפון ו/או בפגישה. תיעוד ההוראות לביצוע שנתנו ע"י הצדדים/הלקוח במהלך שיחה ו/או כגיבוי ל"עסקאות במסמך חסר", היינו מכירות / עסקאות טלפוניות, שסוכמו טלפונית אך ללא חתימת לקוח על מסמך פיזי כלשהו כגון טופס הזמנה, ספח כרטיס אשראי או אמצעי תשלום אחר. אז יכול ואותה הקלטה תשמש למעשה כהוכחה לסיכום הצדדים ו/או לקיום העסקה.
ב. שיפור תהליכי מכירה ושרות הניתנים בטלפון: ביצוע הדרכות ואימון אישי לאנשי מכירות ושרות ע"י האזנה לשיחות הטלפון שבוצעו, הפקת דוחות סטטיסטיים מתוך נתוני השיחות ותיעוד סקרים ומשוב לקוחות במוקדים המבצעים סקרי דעת קהל טלפוניים ושרותי בקרת שווקים או סקרי שביעות רצון. 
מכירים את המשפט שלרב נשמע בתחילת שיחה עם ספקים שונים? "חלק מהשיחות מוקלטות לצורך בקרה ושיפור השירות"?
זו למעשה פעולת הידוע לצד המתקשר שהשיחה מוקלטת ושיחה זו תשמש גם לצורך הוכחת הסיכום שהושג בין הצדדים לכשתצוץ פתאום מחלוקת. במידה והעסק – באמצעות מוקד שירות, "צ'אט בוט", מוקדן אנושי או מערכת טלפונית – מודיע מראש על כך שהשיחה מוקלטת – הדבר נחשב להקלטה חוקית, ואין חובה מצד הלקוח לאשר זאת – עצם הישארותו על הקו נחשבת כהסכמה. עם זאת, ההודעה חייבת להיאמר בקול ברור ובתחילת השיחה.

כאשר מתעדים שיחות טלפון באמצעי הגנה משפטי חשוב לשים לב למספר כללים:

א. יש לנהל תיעוד מסודר של השיחות המוקלטות, הכולל לכל הפחות תאריך, שעת הקלטה, ושם מבצע השיחה.
ב. למען הסר ספק, יש להקפיד על ביצוע הקלטת כל השיחה ברציפות מתחילתה ועד סופה (מה-"היי" ועד ה-"ביי").
ג. בשום אופן אין לערוך תיעוד משפטי. השיחה במלואה צריכה להיות מוגשת כראייה ובדיוק כפי שהוקלטה במכשיר ההקלטה.
ד. לאור האמור בסעיף ג', חשוב לזכור, גם הצד המקליט הוא גם מוקלט, כל דבר שתגידו יוכל לשמש נגדכם.
ה. במקרים מיוחדים, רצוי להתכונן לשיחה ואף לבצע הקלטת ניסיון לשם בדיקת תקינות מכשיר ההקלטה, כמו כן לבצע סימולציה (משחק תפקידים). מומלץ ללמוד לדובב את הצד שכנגד על מנת שתוכלו להשיג את ההוכחות הדרושות. 

זכרו: ישנן שיחות, שאין להן הזדמנות שנייה ולכן יש להקפיד על כללים אלו ולבצע הקלטה איכותית ומשמעותית. לצורך תיעוד ברור ואיכותי, רצוי להיעזר בציוד ייעודי להקלטת שיחות.

ניתן למצוא פתרונות איכותיים ומקצועיים להקלטת שיחות הטלפון הן לשימושים פרטיים, הן למשרדים קטנים והן לארגונים הכוללים מוקדי שירות ושיחות סלולריות. להקלטה נוספת של כל השיחות המתבצעות.
ישנם פתרונות פשוטים יחסית להקלטה ישירה של קו טלפון, בה מתועדת השיחה ע"י הצדדים בצורה איכותית, חלק מהמערכות הנמכרות בשוק כוללות גם תכונות ומאפיינים הנדרשים ממערכת הקלטות שיחות מקצועית. כגון, הקלטת שיחות טלפון באופן אוטומטי, ניהול ארכיון ממוחשב של שיחות מוקלטות, גיבוי אוטומטי של כל השיחות לשרת של הארגון, מוד עבודה מוסתר, מערכת איתור וחיפוש שיחות והפקת דוחות.
ניתן ליישם את הפתרונות במערכת טלפוניה קיימת בקלות ובעלויות סבירות.

במקרים של הקלטה מטלפון סלולרי, קיימים טלפונים שניתן להקליט בהם שיחות באמצעות אפליקציה ייעודית ובנוסף גם קיימים בשוק פתרונות ייחודיים כגון "אוזניית הפלא". יש להשתמש בעזרים אלו על מנת להימנע מרעשי רקע חזקים שפוגעים באיכות השיחה (למשל כאשר מדברים בטלפון אחד במצב "ספיקר" ומקליטים את השיחה במקליט צד ג' אחר, למעשה נוספים לאותה הקלטת שיחה גם רעשי הסביבה של אותו חלל בו נמצאים.

בכל אופן, כאשר מתעדים שיחות, מומלץ לא לחשוף את עצם קיום ההקלטה, הן בשביל לשמור לעצמכם את האופציה להמשיך ולתעד שיחות נוספות (שהרי אם הצד המוקלט ידע שאתם מקליטים אותו, סביר שיפסיק לשוחח איתכם ולשתף איתכם פעולה) והן על מנת שלא לפגוע בצד המוקלט שלא לצורך (שהרי לפעמים מקליטים שיחות ובסופו של יום, לא משתמשים בהן… אז למה לחשוף את עניין ההקלטה שלא לצורך?)

הקלטת שיחות לצורך משפטי, רק במטרה של "נשק יום הדין": 

זכרו: כאשר אתם נדרשים לבצע האזנה / הקלטת שיחה, השאיפה תמיד היא, שלא תזדקקו לעשות בה שימוש. הצורך בביצוע הליך מסוג זה, הוא לרב למטרת "כיסוי" / מניעת אי הבנות / הוכחת טענותיכם. רצוי לשמור על התיעוד בחיסיון מלא ולעשות בו שימוש רק כמוצא אחרון ובמקרים קיצוניים, במצבים של "אין ברירה". כי עצם החשיפה של הליך כזה והעובדה שהקלטתם שיחות, עשוי לגרום לנתק בינכם לבין הצד המוקלט.

ואם כבר הגעתם עם הקלטה לבית המשפט?

כאשר יש צורך להגיש שיחה לשימוש משפטי, ברב המקרים תידרשו להגיש גם מסמך תמלול (שקלוט השיחה למסמך כתוב) של כל השיחות הרלוונטיות ובנוסף לכך, גם את תיעוד השיחות על גבי מדיה, כגון תקליט-אור צרוב ו/או באמצעי אחסון/זיכרון נייד אחר, (כמובן במספר עותקים כמקובל, כדי שיוגשו לביהמ"ש, לצד שכנגד, לצדדים נוספים להליך וגם עותק שיישאר אצל העו"ד שלכם). רצוי ומומלץ שאת הקבצים המקוריים תשמרו אצלכם לצורך הוכחת מקוריות (במידה ותדרשו לכך). לעולם אל תגישו חומר מקורי. קחו בחשבון שלעיתים חומרים הולכים גם לאיבוד.
את הקלטות (קלטות שמע / טייפ מנהלים) או קובצי המקור (הקלטות דיגיטליות, הקלטות על גבי מכשיר סלולרי) שמרו מכל משמר, כל עוד עומד הדיון המשפטי על הפרק וכל עוד לא מיציתם את כל התהליכים המשפטיים.

בהצלחה.

מאמרים נוספים

איך אתם ישנים בלילה?
מאמרים

איך אתם ישנים בלילה?

07/05/2010

חיבור מאת דורון בלדינגר, לזכרה של תאיר ראדה ז"ל ובעקבות תגובת מח"ש שלא לחקור תלונה שהוגשה ע"י צוות מז"פ אזרחי, נגד מומחה הנעלים של המשטרה בחשד לעריכה וזיוף עקבות נעליו של זדורוב על מכנסי המנוחה.

להמשך קריאה »